يکشنبه ٢٩ فروردين ١٤٠٠
بروزرسانی
1400/01/17
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 10822 | کل بازدید : 509599 
صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > ورزش، رمز سلامت در سالمندي
 


 

ورزش، رمز سلامت در سالمندي

اگر والدين سالمندي داريد و دلتان مي خواهد برنامه مطمئني براي تأمين سلامت شان در نظر بگيريد، حتما زمان مشخصي را براي انجام فعاليت هاي ورزشي آنان در نظر داشته باشيد، زيرا فعال بودن سالمندان مي تواند عملكرد حافظه و قدرت بدني آنها را حفظ كند.

 
   

 
فراموش نكنيد توصيه شده سالمندان به طور ميانگين حداقل 2.5 ساعت در هفته فعاليت هاي ورزشي هوازي ساده مانند پياده روي انجام دهند.

در حالي كه نزديك به 60درصد از سالمندان به انجام پياده روي روزانه بي توجهند يا به دليل وجود مشكلات مفصلي از انجام آن استقبال نمي كنند. اين در حالي است كه داشتن فعاليت تحركي حتي در سالمندان آسيب پذيرتر با مشاوره، كنترل و مراقبت ممكن است و انجام آن موجب تاخير در روند سالمندي مي شود.

گفت وگوي ما با دكتر ايرج عبداللهي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي وعضو هيأت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران باتوجه به اهميت موضوع ورزش در دوران سالمندي صورت گرفته است.

چه نوع ورزش هايى براى كدام دسته از سالمندان مناسب است؟

بهترين ورزش براي سالمندان، ورزش هاي هوازي و سردسته آنها نيز پياده روي است. اين پياده روي هم مي تواند به صورت روزانه يا چند روز در هفته باشد. توصيه مي شود سالمندان حداقل هفته اي بين 2.5 تا چهار ساعت پياده روي داشته باشند.

كدام دسته از سالمندان تا سنين بالا نيز قادر به انجام پياده روى روزانه و ورزش هاى هوازى هستند؟

همان طور كه گفتيم به طور متوسط نيم ساعت پياده روي روزانه عالي است و تقريبا بيشتر سالمندان بجز كساني كه مشكلات مفصلي شديد دارند يا وضعيت سلامت عمومي شان حتي اجازه راه رفتن به آنها نمي دهد، منع خاصي براي بقيه سالمندان وجود ندارد.

در كنار پياده روي، تمرين هاي كششي ساده، تمرين هاي استقامتي و نيز تمرين هاي تقويت عضلات با وزنه هاي سبك نيم تا يك كيلويي كمك مي كند تا تراكم استخوان سالمندان حفظ شود و از خطرات ناشي از پوكي استخوان دور بمانند. همچنين با ورزش هاي هوازي به سلامت عمومي سيستم قلبي، تنفسي، سيستم ايمني و عملكرد بهتر سيستم گوارشي سالمند كمك مي شود. بعضي سالمندان كه وضع بهتري دارند مي توانند آرام بدوند يا شنا و دوچرخه سواري انجام دهند.

اغلب سالمندان مشكلي براي انجام ورزش هاي هوازي سبك ندارند مگر كساني كه سابقه سرگيجه، افت فشارخون، تنگي نفس، دردهاي قفسه سينه، تورم شديد مفاصل و فتق هاي بهبودنيافته به ويژه در پاهايشان دارند ولي حتي اين افراد با مشورت پزشك و مصرف داروها مي توانند روزانه پياده روي كنند.

سالمندان چگونه ورزش كنند تا احتمال آسيب فيزيكى به آنان به ويژه با توجه به خطر همه گيري كرونا نيز به حداقل برسد؟

توصيه مي شود اگر منزل سالمندان به گونه اي است كه فضا دارد، ورزش را در خانه انجام دهند و پنجره ها را باز كنند تا هواي تازه وارد شود. اگر برخي سالمندان بيرون مي روند، در جاهاي پرتردد پياده روي نكنند و ترجيحا حين پياده روي آرام از ماسك استفاده كنند و در فواصل كوتاه بنشينند و استراحت كنند. در شرايط همه گيري كرونا هم مي توان بيرون از خانه پياده روي كرد ولي در جاهاي خلوت كه شيب زيادي نداشته باشد.

اصلي ترين آسيب هاى احتمالى حين ورزش براى سالمندان چيست؟

مهم ترين اين آسيب ها خطر زمين خوردن و شكستگي استخوان است. از آنجا كه تراكم استخوان در سالمندان كم است، يك زمين خوردن ساده مي تواند موجب بروز شكستگي به ويژه در ران بشود. حتي اگر ورزش با فشار زياد باشد، مي تواند باعث تشديد درد مفاصل و واردشدن فشار به سيستم قلبي و تنفسي شود. همين طور بيماران سالمندي كه قندخون بالاي كنترل نشده دارند ممكن است حين ورزش دچار آسيب ديدگي در پاهايشان و ايجاد زخم در پا شوند.

چگونه مي توانيم خطرات حين ورزش يا تحرك بدني را در سالمندان به حداقل برسانيم؟

ابتدا بايد سالمندان را دسته بندي كنيم و آنهايي را كه سابقه زمين خوردن، سرگيجه و افت فشارخون دارند، جدا كنيم. اين افراد بهتر است تمرين ها را در منزل با مراقبت انجام دهند، بيرون از خانه با همراه بروند و در هواي آلوده و سرد و خشك پياده روي نكنند. لباس و كفش مناسب بپوشند و داروهاي كنترل فشار و قندخون را به دقت مصرف كنند. حتما در سطوح صاف و بدون لغزندگي پياده روي كنند. هر چند سال يك بار بررسي تراكم استخوان انجام دهند و كلسيم مصرف كنند.

آيا دردهاى خاصى در كمر، زانو يا پاها نشان از آن دارد كه سالمند بايد پياده روي يا ورزش هوازى را متوقف كند؟

اگر فردي بعد از كمي پياده روي احساس بي حسي و گزگز در پاهايش مي كند بايد به پزشك مراجعه كند تا وضع ستون فقراتش بررسي شود زيرا ممكن است تنگي كانال نخاع داشته باشد. در اين صورت با تاييد پزشك مي تواند در فواصل كم پياده روي داشته باشد و براي رفع مشكلاتشان بايد درمان مناسب بگيرند. وقتي بعد از فعاليت شديد، درد و تورم در مفاصل شان تشديد مي شود بايد با پزشك شان مشورت كنند كه شدت فعاليت شان را كم كنند. كساني كه سابقه آرتروز دارند در مسيرهاي شيب دار نبايد پياده روي كنند. بي شك انجام تمرين هاي هوازي سبك به سالمندان بسيار توصيه مي شود. در صورتي كه كنترل هاي مناسب براي پيشگيري از آسيب بايد بيشتر رعايت شود تا اثرات خوبي را در بهبود كيفيت زندگي سالمندان ايجاد كند.

پونه شيرازي - سلامت / روزنامه جام جم
منبع خبر:
 روزنامه جام‌جم

1399/12/18  -  ٠٨:٥١ / شماره خبر : ١٨٦٣٣ / تعداد نمایش : 42

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




 

دسترسی سریع
 
کتابخانه مرکزی
انتشارات دانشگاه
سامانه علم سنجی
کتابخانه دیجیتال
سامانه نوپا 
DSpace
 

 

آدرس : اوین بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مرکز تحقیقات سالمندی

کد پستی: 1985713834

تلفنهای مرکز: 22180154-021

پست الکترونیک: IRCA@uswr.ac.ir

 

 

دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعیمعاونت تحقیقات و فناوریفرم ارتباطآرشیو اخبارنقشه سایت
Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved .University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences